Siła muzyki, czyli od reklamy do szczytów list przebojów

SIŁA MUZYKI, CZYLI OD REKLAMY DO SZCZYTÓW LIST PRZEBOJÓW


„Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda, świat jest piękny czy to znasz?” No właśnie, pamiętacie? Być może nie jest to szczyt list przebojów, ale ile w głowie zamieszania zostawiło i jak trwały ślad, to chyba wiemy. Tak naprawdę, gdyby nie fakt, że piosenka ta powstała jakieś 50 lat temu, to być może któraś z rozgłośni radiowych wciągnęła by ją do własnego zestawienia „gorących” hitów. Swoją drogą jak wiele jest takich utworów, które zostały wylansowane dzięki temu, że zagrały w reklamie. Na tym właśnie postaramy się dzisiaj skupić i będzie to nic innego, jak kolejne subiektywne spojrzenie na „małe dzieła sztuki sprzedaży”, ale w kontekście muzyki 😊


Coco Jambo i do przodu

Skoro reklamą piwa „Królewskie” zaczęliśmy, to może należałoby kontynuować ten temat, tyle że zmienimy sobie koncern. Tym razem złocisty napój na „Ż” i wcale nie ten rogaty, tylko ten z czerwoną literką w nazwie. Swego czasu „Żywiec” był reklamowany piosenką pewnych Belgów pod nazwą Daan, a utwór zatytułowany był „Icon”[1] (gdyby ktoś miał ochotę posłuchać, to na dole będą linki do utworów 😉). Być może nie był to hit na miarę „Gangam Style”, ale w radiu dało się go słyszeć – a może to było tylko podczas reklam? Nieważne, w końcu to nasz wybór i nie każdy musi się z nim zgadzać.

Ok, teraz przeskoczymy do samochodu – oczywiście w rzeczywistości nigdy nie robimy tego po alkoholu – spot firmy Renault, model Kadjar i utwór go promujący – „My silver lining”[2], w wykonaniu dwóch Szwedek z zespołu First Aid Kit. Tu akurat jesteśmy pewni, że dziewczyny „hulały” po szczytach radiowych list przebojów. Tak naprawdę, zobaczcie jak znakomitą piosenkę trzeba napisać, aby po 30 sekundach zapadła nam w pamięć tak, żeby chciało się jej poszukać w przepastnych głębinach Internetu.

W takich wypadkach z pomocą przychodzi YouTube, chociaż czasami wpisanie „lala, la, lalalala, la, la” nie zawsze przynosi pożądany rezultat. Na szczęście jest jeszcze strona „Muzyka z reklam”, na której znajdziemy tytuł i wykonawcę nurtującego nas tworu muzycznego. Następnie pozostaje już tylko odtworzenie i rozkoszowanie się dobrze znanymi nam dźwiękami z ulubionych reklam wafelków, telefonów czy chipsów. Rzecz jasna niepublicznie, no bo do tego potrzebna jest zgoda autora 😉

Idąc tym tropem w odmętach pamięci udało nam się odnaleźć jeszcze kilka melodii, które zabłysnęły dzięki specom od marketingu… I tak na przykład jednym z nich jest kompozycja Lenki do wiosennej ramówki telewizji TVN z 2009 roku – „The Show”[3]. Singiel ten był chyba grany wszędzie i na milion sposobów, a dokładnie na 53 miliony, według danych z YouTuba 😉 W pewnym momencie można było odnieść wrażenie, że otwierając lodówkę, również tam go usłyszymy. Jakkolwiek, stacja wykonała świetną robotę, a sama wokalistka na długo pozostała postacią mocno rozpoznawalną.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku spotu kanału HGTV. Tu nagle ni z tego, ni z owego pojawią się Lasery z kompozycją „Wracam”[4].

Siła muzyki, siłą reklamy i na odwrót

Tym oto rytmicznym krokiem dobrnęliśmy do końca naszego subiektywnego spojrzenia na muzykę w reklamie. Czasami przypadek, odpowiednie dobranie nut lub po prostu odrobina szczęścia sprawia, że stworzone przez nas „dzieło” zostaje wybrane do promocji jogurtu albo banku. A potem już tylko sława, autografy i blask fleszy 😉

Siła przebicia dobrze dobranej muzy do reklamy jest niesamowita. Powtarzana setki razy w ciągu tygodni emisji, czy to w TV, czy w radiu mimowolnie „wpada” nam w ucho, aż nieświadomie zaczynamy ją nucić, a następnie szukać jej autora i zapoznawać się z jego twórczością.

Z tego też miejsca, życzymy wszystkim muzykom, aby którejś agencji „podeszła” ich melodia i aby użyli jej w swojej kolejnej kampanii, bo być może będzie to początek do wspaniałej przygody.

Zdrówka wszystkim i kompozycji wokalno-instrumentalnych na najwyższym światowym poziomie 😊

[1] https://www.youtube.com/watch?v=WjNUJSuV42k

[2] https://www.youtube.com/watch?v=DKL4X0PZz7M

[3] https://www.youtube.com/watch?v=elsh3J5lJ6g

[4] https://www.youtube.com/watch?v=p38AXlc49ps