Aplikacje mobilne – świat zamknięty w pudełeczku

APLIKACJE MOBILNE – ŚWIAT ZAMKNIĘTY W PUDEŁECZKU


W reklamie pewnego banku, promującego ubezpieczenia możemy usłyszeć następujący dialog:

  • “W pewnych rzeczach problemu upatrywać nie umiem…, bo taka awaria w trasie, humoru by mi nie zepsuła. Złamanie klucza od domu planów by mi nie zamknęła…
  • A jakby tak na telefon wypadło, to?
  • Rozbity stałym się… przez brak ze światem szybkiego kontaktu.”

I chociaż w pierwszym momencie sens tej rozmowy wydaje nam się odrobinę irracjonalny, po chwili głębszej analizy, okazuje się, że coś w tym jest! Bo kto z nas, choć raz, nie wracał się do domu bądź biura właśnie po to małe, niepozorne urządzenie, w którym funkcja dzwonienia i wysyłania smsów jest już tylko dodatkiem? Zresztą, gdy zgubimy klucze, zawsze możemy zadzwonić po fachowca, a co zrobimy jak zabraknie telefonu?


Smartfony, czyli tzw. inteligentne telefony komórkowe na dobre zagościły w naszym życiu. W Polsce w ich posiadaniu jest 83%* społeczeństwa (na jednego mieszkańca przypada 1,3 karty sim***), z czego 48% deklaruje, że spędza przy nim ponad 2 godziny dziennie. Gdy dołożymy do tego pozostałe urządzenia mobilne z dostępem do Internetu, czas ten wydłuża się do blisko 6 godzin dziennie, czyli pochłania ⅓ naszego całego naszego życia!**

Świat zamknięty w pudełeczku

Smartfony nie stałyby się tak popularne i niezbędne do życia, gdyby nie aplikacje mobilne. To dzięki nim mamy dostęp do portali społecznościowych, kont bankowych, zakupów online czy zarządzania sprzętem RTV i AGD, a pamiętajmy, że to tylko niewielki ułamek rodzajów programów jakie możemy znaleźć w App Store czy Google Play. Doskonałym potwierdzeniem tego, jest chociażby fakt, że przeciętnie w telefonie mamy zainstalowanych ponad 80 aplikacji, z czego miesięcznie używamy ich około 40****. Najczęściej są to oprogramowania umożliwiające przeglądanie kont społecznościowych (68%*****), stron internetowych (52%*****), czy bankowości mobilnej (34%*). Do tego dochodzą odtwarzacze muzyki, serwisy wideo czy apki do robienia i retuszowania zdjęć.

W Polsce według raportu Polska.Jest.Mobie 2018, na naszych telefonach niezmiennie od jakiegoś czasu króluje Facebook, YouTube, Messenger, Google Maps, WhatsApp, Instagram, a także dwie rodzime produkcje: Allegro i OLX.pl – ogłoszenia lokalne.

Cyberspołeczeństwo i rozwiązania SMART

Telefon stał się niejako osobistym asystentem. Wykorzystujemy go już nie tylko do odbierania służbowej poczty, jak to miało miejsce jeszcze jakiś czas temu, ale w coraz większym stopniu także do zarządzania naszym własnym czasem czy np. sprzętem domowym.

Przykład? Zakupy.

40% Polaków w ciągu trzech miesięcy dokonuje co najmniej jednego zakupu online, z czego 23% robi to wyłącznie mobilnie*, np. w drodze do/z pracy, w pociągu, autobusie czy w kolejce do lekarza. W miejscach, w których do tej pory nie było to możliwe.

Podobnie wygląda kwestia zarządzania tzw. technologiami SMART. Inteligentne odkurzacze, lodówki, telewizory czy nawet bramy garażowe mogą być sterowane za pomocą dedykowanych aplikacji mobilnych, dostosowujących urządzenie do naszych indywidualnych preferencji. Za pomocą jednego kliknięcia ustawiamy, kiedy ma zostać odkurzony dywan w salonie, włączona pralka, czy jak ma się zachować dekoder w czasie reklam w TV.

Ciemna strona mocy

Urządzenia mobilne z jednej strony bardzo ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie, ale z drugiej w coraz większym stopniu wpływają na nasze zachowania, nawyki, a nawet “rzeczywiste” relacje społeczne. Najlepiej widać to na przykładzie dzieci i młodzieży, które korzystają z Internetu wiele razy dziennie, najczęściej za pośrednictwem telefonu komórkowego. 31,3% z nich spędza przed ekranem smartfona nawet 5 godzin dziennie, przeglądając portale społecznościowe (68,7%), utrzymując kontakty ze znajomymi (68,7%), słuchając muzyki czy oglądając filmy (68,2%). Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się to niegroźne, lekarze coraz częściej spotykają się z konsekwencjami wydłużającego się czasu przebywania w cyfrowym świecie******.

Pogoń za tzw. “lajkami” w social mediach, to w przypadku niektórych nastolatków – “być albo nie być”, świadczące o tym, ile człowiek tak naprawdę jest wart. Niejednokrotnie zdarzało się, że “emocjonalny dół” wywołany brakiem aprobaty zamieszczonego zdjęcia czy osiągnięcia przez innych użytkowników portalu społecznościowego, doprowadził młodego człowieka do depresji,  problemów z koncentracją, nauką, czy spadku aktywności szkolnych i pozaszkolnych.

Mogłoby się wydawać, że problem fonoholizmu (uzależnienie od telefonu komórkowego), dotyczy tylko dzieci i młodzieży, jednak tak naprawdę może dotknąć osoby w każdym wieku. Wystarczy dobrze rozejrzeć się wokół siebie, aby dostrzec dorosłych ludzi, np. przechodzących przez przejście dla pieszych z “nosem” przy ekranie smartfona, niezwracających uwagi na kolor światła sygnalizatora, czy piszących smsy w trakcie prowadzenia samochodu.

Równowaga w świecie mobile

Technologia w coraz większym stopniu kształtuje naszą rzeczywistość, z jednej strony ułatwiając codzienne funkcjonowanie, ale z drugiej ograniczając naszą samodzielność. Dlatego tak jak we wszystkich aspektach życia tak również tutaj liczy się umiar i zdrowy rozsądek.

Z tego względu czasami, zamiast wymieniać milion smsów z przyjaciółką, może warto się z nią po prostu spotkać, a w czasie rodzinnego obiadu wyłączyć wszystkie SMART urządzenia i zapytać najbliższych jak minął dzień.

Tej równowagi w świecie mobile życzymy Wam i sobie z całego serca!

* 4 Edycja Raportu Polska.Jest.Mobi 2018
**Według danych GlobalWeblndex
*** Digital in 2018, We Are Social, Hootsuite
****Raport podsumowujący globalny poziom wykorzystania aplikacji mobilnych w 2017 roku, przygotowany przez firmę App Annie
*****Rozwój rynku aplikacji mobilnych, Magdalena Ratalewska, Uniwersytet Łódzki, 2017
******https://siu.praesterno.pl/artykul/562
*******Badanie ankietowe Najwyższej Izby Kontroli